Jaka brama będzie lepsza do mojego garażu? – czyli co wybrać rozsądnie

W dzisiejszych czasach wydaje się, że brama uchylna (podnoszona) to już standard. Tak, owszem ale zależy do czego nasz garaż ma służyć. Garaże blaszane znajdują zastosowanie zarówno jak sama nazwa wskazuje do garażowania samochodu ale równiez np. jako przydomowe pomieszczenia gospodarcze, czy po prostu blaszak na budowę, który ma zapewnić schronienie robotnikom i materiałom budowlanym oraz narzędziom potrzebnym do rozpoczęcia budowy domu. Tak naprawdę blaszak jest pierwszym obiektem, który pojawia się na działce budowlanej przed rozpoczęciem budowy naszego domu.

I tutaj jest nasza rada dla klientów kupujących garaż. Jeżeli potrzebujesz garaż do parkowania swojego samochodu to jak najbardziej warto zainwestować w bramę podnoszoną. Jest ona po prostu wygodniejsza w użytkowaniu, ponieważ po otwarciu wisi pod sufitem i nie ma ryzyka, że zamknie się na samochodzie podczas siniejszego podmuchu wiatru. Brama uchylna w garażu nie wymaga równiez odśnieżania całego podjazdu w zimie a jedynie niewielką jego część bezpośrednio przed progiem. Chociaż większość Klientów nie robi nawet tego. Minusem bramy uchylnej jest to, że po otwarciu zaniża użyteczną wysokość wjazdu o 10 cm w stosunku do bramy dwuskrzydłowej i zawęża wjazd o 20 cm. Standardowa wielkość otworu po otwarciu bramy uchylnej do góry to 1,9 m wysokości i 2,7 m szerokości. Bez obawy, takie wymiary pozwalają na swobodny wjazd do garażu każdym samochodem osobowym oraz prawie każdym vanem. Osobiście wjeżdżałem bez problemów do standardowego garażu z bramą uchylną samochodem marki Chrysler Voyager. Przy zamówieniu garażu o zwiększonej wysokości możemy dla Państwa wykonać bramę uchylną o wysokości wjazdu do 2,5 metra.

Czy przy bramie uchylnej w blaszaku można zamontować napęd? Tak, w każdej bramie uchylnej można zamontować automat, który będzie ją otwierał po naciśnięciu guzika na pilocie. Jest tylko jedno a właściwie dwa “ALE”. Pierwsze “ALE” to przy garażu ze spadem dachu do tyłu należy podnieść wysokość całego garażu zachowując nie zmienioną wysokość bramy. Jest to konieczne aby uzyskać niezbędną przestrzeń pomiędzy bramą a sufitem gdzie musi się zmieścić automat. Problem ten nie występuje w przypadku garaży ze spadem dachu na bok, do przodu i z dachem dwuspadowym. Drugie “ALE” to dodatkowe wejście do garażu na wypadek awarii napędu lub braku prądu. Zalecamy Klientom aby wyposażyli swój garaż blaszak w dodatkowe drzwi wejściowe w którejkolwiek ścianie bocznej lub po prosu w bramie na wypadek awarii automatyki. Nie jest to konieczny wymóg ale praktyczny i może oszczędzić sporo kłopotu.

A co jeżeli garaż ma służyć do celów gospodarczych? Szczerze mówiąc nie warto przepłacać i wystarczy w zupełności zwykła brama dwuskrzydłowa. Tym bardziej jeżeli nasz blaszak to ma być jedynie garaż na budowę. Często spotykamy się w praktyce z garażami, które zostały postawione na czas budowy i ogólny wniosek jest z tego taki, że po budowie używany garaż jest poobijany, brudny od zapraw, klejów i betonu a niejednokrotnie uszkodzony mechanicznie przez kolizję ze sprzętem budowlanym. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest kupienie na budowę najtańszego blaszaka 3×5 a po budowie odsprzedanie go dalej (z tym z reguły nie ma większych problemów) i zakupienie właściwego garażu na samochód jeżeli nie posiadamy takowego w obrysie naszego nowego domu.